Dálnice D3: Sen mnoha generací

29. 09. 2017 8:00:30
Je to 172 kilometrů. V provozu je 45 kilometrů, 24 kilometrů se staví (alespoň občas), 102 kilometry jsou v různé fázi příprav. Z toho díl nevíme, kudy vlastně povede.

První úvahy: rok 1939. Zařazení do základní sítě dálnic: rok 1987. První úsek: rok 1991, obchvat Tábora. Nejnovější zprovozněný úsek: 27. září 2017, Borek – Úsilné (3 kilometry). Ano, právě v těchto dnech slavíme!

Tímhle tempem bychom se ke stému výročí prvních úvah o dálničním spojení Prahy a jižních Čech mohli v roce 2039 svézt bez přerušení až k rakouské hranici. Sen mnoha generací by se tak konečně splnil.

Původně jsem zde chtěla vyjmenovat všechny ministry dopravy od památného roku 1991 až do současnosti a podobně i všechny šéfy Ředitelství silnic a dálnic za stejnou dobu – udělat takovou pěknou pamětní desku jako poděkování. Ale mám jenom starší počítač a nevím, jestli by takové množství údajů zvládnul. Od roku 1990 by to byli dva federální a celých 17 českých ministrů. ŘSD existuje od roku 1997 a přibylo by dalších 14 jmen.

Já se celý život věnuji školství. Kolegům se do jejich dopravních problémů nepletu. Čili se v téhle oblasti cítím spíše jako „běžný občan“. Netvrdím ani, že problematice výstavby dálnic rozumím. Moc dobře ale rozumím čekání v autobusu v zácpách (teoretický čas 2:15) nebo skoro dvouapůlhodinovému kodrcání vlakem. Většina spojů jede z Budějovic do Prahy 2 hodiny a 26 minut, tedy – když máte štěstí, nejrychlejší pak dvě hodiny a čtyři minuty, jenže to je trochu ze světa pohádek.

Prostě rozumím tomu, že když člověk jede do Českých Budějovic, tak platí okřídlená věta z jednoho staršího českého filmu: „Vezmeme to zkratkou, pánové. Je to sice dál, ale za to horší cesta...“

Otázka zní, jestli si to zasloužíme.

Nemám dojem, že by Jihočeský kraj nedělal pro výstavbu dost. Nemohu posoudit všechno, ale vždycky jsem měla pocit, že to, co kraj udělat měl a mohl, bylo hotové rychle a přesně. Za právě otevřený úsek to byla bitva jako hrom. Jelikož není zatím určena trasa ve středních Čechách, vyvolává to pochybnost o zdejší schopnosti s věcmi pohnout. Ale to hlavní, oč tady jde, to je malá schopnost ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic řešit problémy s neustálým odvoláváním se různých „ekologických“ sdružení, se systémem, který neúměrně prodlužuje jakoukoliv stavbu.

Nedávno jsem na facebookovém profilu jednoho známého zahlédla tyto věty: „Kníže Adolf Josef oznámil záměr vystavět pivovar 12. dubna 1890. O dva měsíce později měl povolení ke stavbě a 20. června se rozběhly stavební práce. Slavnostní otevření proběhlo 3. listopadu 1892."

Týká se to jednoho pivovaru ve středních Čechách, ale to není podstatné. Podstatnější je samozřejmě to „o dva měsíce měl povolení ke stavbě“.

Já vím, že o tom mluvíme už strašně dlouho, jak nekonečně se zdržují všechna potřebná povolení ke stavbám, samozřejmě vím, že stavět pivovar a dálnici jsou přece jenom dvě odlišné věci. Ale nebylo by krásné vrátit se alespoň trochu do časů onoho sice prohnilého a ztrouchnivělého rakousko-uherského mocnářství, ve kterém se ale dalo stavět za dva měsíce od podání žádosti?

Aby mne někdo nevinil z monarchistických sklonů. Nikoliv, nechci zpět krále. Ale skutečně mám silný pocit, že když jenom příprava a povolování stavby dálnice trvá pět až dvacet let, tak jsme někde udělali chybu.

Autor: Vlasta Bohdalová | pátek 29.9.2017 8:00 | karma článku: 16.18 | přečteno: 419x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Politická aréna - pro politiky

Petr Hannig

Nejistota ve všem

Shodou okolností jsem se díval na celou debatu Víta Rakušana ve Vyškově, protože jsem byl zvědavý na to, jestli se Ladislav Vrábel dostane k otázce. Dostal a dokonce více než jednou, protože měl doplňující otázky.

28.3.2024 v 15:04 | Karma článku: 28.90 | Přečteno: 396 | Diskuse

Jan Bartošek

Migrační pakt čeká poslední akt

Evropa se aktuálně plácá po ramenou, tedy spíš její čelní eurounijní představitelé, že v jednání členských států došlo ke shodě na konečné podobě tzv. migračního paktu. Obrazně, ale především mediálně.

28.3.2024 v 6:12 | Karma článku: 8.49 | Přečteno: 284 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Návod na opravu naší ekonomiky

Když jsme před více než třiceti lety prožívali revoluci, přáli jsme si stát se součástí západu. Západní svět pro nás představoval vzor. Něco se ovšem zvrtlo.

27.3.2024 v 16:55 | Karma článku: 42.52 | Přečteno: 2837 | Diskuse

Petr Lachnit

Jarní příroda čistí tělo i duši. Česnek medvědí obzvláště

Vítání jara má nespočet podob pro každého z nás. Osobně nástup teplejších dní slavím sběrem medvědího česneku v tvrdých luzích kolem mé milované řeky Labe.

27.3.2024 v 8:38 | Karma článku: 9.44 | Přečteno: 139 | Diskuse

Daniela Kovářová

Kdo hájí zájmy dětí

Zájem dítěte je nejvyšší metou, kterou si jako zaklínadlo opakují rodiče, rodinní advokáti, opatrovníci i opatrovničtí soudci při každém rozhodování o dětech.

26.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 19.24 | Přečteno: 425 | Diskuse
Počet článků 78 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 979

Poslankyně za ČSSD, místopředsedkyně škoslského výboru PSP, učitelka.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...